Tillman

Tillman

tiistai 27. syyskuuta 2016

Sukupuolineutraali -käsityö

Niin, sanotaan, että nykyään peruskoulun  kädentaitojen opettaminen on sukupuolineutraalia. Pojat virkkaavat   laskettelupipoja ja tytöt haaveilevat hitsaamisesta ja puutavararekan kuljettamisesta. En ota asiaan kantaa. Pois se minusta.

Minä osaan kutoa puikoilla kaulaliinan. Osaan virkata patalapun. Osaan tehdä  erittäin hyvää ruokaa ja osaan välttävästi siivota. Minun siivoamiseni ei kuitenkaan mene läpi ammattilaisen  tarkastelusta. Osaan ampua hirven ja osaan myös teurastaa sen. Osaan tehdä  venttiiliremontin  työntötanko- venttiilikoneistoon, osaan säätää yläpuolisen nokka-akselin alla olevat  prätkän venttiilit ja osaan rakentaa  radion, jolla voi lähettää ja vastaanottaa satojen kilometrien päähän.

En osaa synnyttää.

No, ei ole toistaiseksi ollut tarvettakaan. Osaan kuitenkin vaihtaa vaipat, lämmittää äidinmaitovastikkeen ja  röyhtäyttää. Osaan maalata  sisäkattoja, asentaa laminaatteja ja parketteja, sekä tapetoida ja laittaa  pesuhuoneeseen uudet silikonit.

En viitsi leipoa. Minä en pidä kakkujen ja piparkakkujen  tekemisestä. Epäilemättä osaisin hyvin. Sitä vastoin  pesen mielelläni pyykkiä ja silitän sitä. Osaan valmistaa laadukasta olutta ja sitoa  kauniita perhoja.

Edelleenkään en osaa synnyttää.

En osaa myöskään laulaa, en myöskään soittaa.

Minä olen ollut  aikoinani sukupuolineutraalissa  musiikin- ja laulun opetuksessa mukana. En oppinut juuri mitään. En oppinut  hempeitä lauluja. Enkä juuri edes  renkutuksiakaan.

1 kommentti:

RH kirjoitti...

Oih <3