Tillman

Tillman

perjantai 27. kesäkuuta 2014

Pellon Ponsi



Oletteko koskaan  miettineet sitä seikkaa, että  Suomen  Länsi-Lappi on  täynnä hemmetin kauniita naisia  ja kaikki he ovat  sanavalmiita, kosmopolitteja  ja ihastuttavia.

Minä olen.

Kun opiskelijana  nousin ylös  Itä-Lappia ja laskeuduin alas Länsi-Lappia, ero oli kuin yö ja päivä. Sodankylän , Pelkosenniemen ja Savukosken naiset olivat nykerönenäisiä ja ugrilaisen näköisiä neitokaisia, joiden piti aamulla ehtiä  lypsylle ja  heiniä haasialle ripustamaan.

Kun taas  retken loppupuolella laskeutui alas pitkin Tornionjoki- vartta, kaikki naiset olivat laulaja Einin kopioita tai ainakin  Cat Cat –siskoksia. Jokainen  R- kioskin nainen  Torniosta  Muonioon voittaisi minkä tahansa  Miss – Yyteri – missikilpailun.  Mie olen  ihan  sulaa vahaa joka kerta, kun Lätäsenon  alajuoksulta alas  lähden. Siitä on  monta sataa kilometriä pelkkää  ihastuttavaa  länsilappilaista naistykitystä.

Luulen, että syynä on raja ja poikkinainti. Geenejä on tullut  Länsi – Lappiin  Ruotsista.

On myös toinen selitys. Vuosina 1736 – 1736 Länsi - Lapissa oli ranskalainen  maanmittausretkikunta  mittaamassa Pierre Louis Moreau de Maupertuisin johdolla maapallon kaarevuutta. Minun selitykseni on se, että ko. herra ja retkikunnan  muutkin  getlemannit  mittasivat pitkän talvena aikana muutakin kaarevuutta Länsi – Lapissa. Minä  aina ajattelen, että sen mittaamisen jäljet näkyvät edelleen siellä, missä joki kuljettaa vesiä kahden valtion rajalla.

Joka tapauksessa, edelleen, liikuit missä tahansa Länsi - Lapissa, Eini laulaa ja säteilee. Liikut missä tahansa Länsi - Lapissa, eteesi voi kävellä nainen, jonka geeneissä  kihisee  Pariisi, Bretange ja Pont Neuf. Hän sanoo olevansa Kolarista, Yli-Torniolta tai Pellosta, mutta yhtä kaikki, hän kantaa mukanaan Länsi – Lapin naisten  aristokraattista tyylikkyyttä ja  eurooppalaista sähäkkyyttä.  Se puree ja viettelee.

Sellaiseen mies ei koskaan voi törmätä Rautavaaralla, Ypäjällä eikä Kihniöllä.

( Kuva  Tornionjoen rantasomerikosta , Muonion alapuolelta,
Kuva kirjoittajan)

2 kommenttia:

Helmi-Maaria Pisara kirjoitti...

:) Minä huomaan muutes aina Suomessa käydessäni, missä tahansa päin olenkaan, että onpa siellä naiset ihan todella nättejä!

Tillman kirjoitti...


Minä tavallaan huomaan saman asian tässä seniori-iän kynnyksellä. Kun lähes kaikki vastaantulevat naiset ovat itseä nuorempia, ikä ja kauneus sekoittuu surumieliseksi kaihoksi ja sentimentaaliseksi menetettyjen mahdollisuuksien sekahedelmäsopaksi.

Ehkä minä olen menettänyt sitten jotain mahdollisuuksia Länsi - Lapissa.

Kijailijan lausuntoon toisaalta on vaikea yhtyä, koska hän itse on niin nätti, ettei ole luultavaa, että joka puolella Suomea olisi laajoin joukoin häntä kauniimpia naisia.