Tillman

Tillman

keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Lukiohäiriö

Nuorena miehenä minulla oli loistava kuulo. Vappuaattona pystyin saunan jälkeen seuraamaan vappuseurojen virrenlaulamista vaivattomasti saunan portailta. Achreniusta siellä yleensä veisattiin ja säkeistöt veisattiin kaikki. Sävellaji oli extramolli. Ja niitä säkeistöjä oli usein 30 ja enemmänkin
Uskoa arvioitiin silloin määrällisesti, ei laadullisesti.
Sellainen kuulo oli nuorelle miehelle hyödyllinen ja tarpeellinen. Nyt on oikein hyödyllistä se, jos ei kuule, mitä 13 kilometrin päässä veisataan. Nyt ei tahdo enää kuulla edes kirkon penkissä, mistä asiasta pappi puhuu.
Tänään oudossa luokassa opiskelija otti tentistä hylsyn. Pidin vapun kunniaksi hänelle heti uusinnan. Hän otti siitä vielä kirkkaamman hylsyn. Kysyin häneltä, onko hänellä mahdollisesti jotain oppimisongelmia. Hän sanoi, että hänellä on lukiohäiriö ja hän on täysin kuuro.
Auts.... olin unohtanut etukäteen kysyä tätä asiaa. Auts.. Minua nauratti hillittömästi toisen asteen luokassa , ammatillisen opetuksen pyhätössä, rakennusalan opiskelijan edessä, kun mutustelin hänen lausettaan.

 Minulla on lukiohäiriö.

 Sitten minua nauratti se, että minä olen puoli kuuro ja opiskelija kokokuuro.

Ei kommentteja: